Heb jij nou altijd al willen weten hoe een dag op onze peutergroep eruit ziet? Dat kan nu! In deze blog nemen we je mee in een dagje op onze peutergroep in Woudenberg.
De meeste van onze kinderen komen rond een uur of 08:00 bij ons binnen op de peutergroep in Woudenberg. Iedereen wordt gezellig opgewacht door twee van onze leidsters. Al onze leidsters zijn VE-gecertificeerd, wij werken natuurlijk dus ook met VE. Wat houdt dit in? VE is voornamelijk bedoeld voor kinderen met een ontwikkelingsachterstand of een risico daarop. Het is een speciaal programma waar kinderen extra hulp krijgen waarbij ze ontwikkelen door te spelen en daarmee allerlei vaardigheden op te doen op gebied van taal, rekenen, motoriek en met elkaar omgaan. Deze kinderen krijgen bij ons meer uren dan wat standaard is. Normaal gesproken krijgen kinderen 2 dagdelen van 4 uur – dus 8 uur, maar deze kinderen krijgen in totaal 16 uur. Dit wordt gedeeltelijk gesubsideerd door de gemeente en een deel door de kinderopvangtoeslag.
Wij werken met Piramide. Het concept is dat we in thema’s werken van 4 weken. De eerste week is oriënteren, week 2 is verbreden, week 3 is demonstreren, en week 4 is de rustweek. Na deze rustweek start een nieuw thema en begint er dus een nieuwe ronde.
Bij onze peuteropvang vinden we de ontwikkeling van de kinderen heel erg belangrijk. Iedereen verdient een gelijke kans, en dat betekent dat sommige kindjes wat extra hulp kunnen gebruiken. Wij maken gebruik van een peuter volgsysteem – zie het als een soort voortgangsboekje – genaamd Pravoo, waarmee wij de voortgang van al onze peuters netjes bijhouden. Hierdoor kan je ook heel duidelijk zien als er iets niet goed gaat.
Wij starten de dag eigenlijk altijd met vrij spelen. Hierdoor kunnen de kinderen even hun energie kwijt en de kamers rustig verkennen. Dit bouwt vertrouwen op met de omgeving en zorgt dat de nerveuze kindjes ook even die spanning eruit kunnen werken voordat het schema van de dag van start gaat.
Daarna starten we rond 09:00 met een kringgesprekje. Dit is altijd interactief! Wat voorbeelden zijn dat we het thema bespreken, of een liedje uitpluizen. Soms verkleden we ons of spelen we een spelletje. Ons laatste thema was de herfst. We hadden een boom waar mos onder gelegd is, alle kinderen – die wilden (!) – hebben zich verkleed als kaboutertjes en we hebben samen liedjes gezongen.
Na deze start gaan we – als het weer het natuurlijk toelaat – lekker naar buiten. Ondertussen wordt er een activiteit klaargezet. Vaak proberen we twee soorten knutsels per thema te doen. Bij ons op de peuteropvang zijn we meer van het zintuigelijke. Wij vinden het belangrijk dat kinderen zich goed kunnen ontwikkelen door te doen, niet alleen te horen. En dit is dan niet alleen “plat” werk, zoals tekenen. Bij ons gaat het een stuk verder en zijn de activiteiten wat interactiever. Wat voorbeeldjes van het herfst thema is dat we blaadjes weg gingen blazen met z’n allen, we gingen naar buiten met paraplu’s en op een verkenningstochtje. We hebben een tafel met allemaal herfstspulletjes – zoals dennenappels of kastanjes – die met tangetjes opgepakt worden en in kokertjes gestopt worden. Zo proberen we ons thema zoveel mogelijk toe te passen terwijl de kinderen écht vrij kunnen ontwikkelen en leren. Hierbij komt de persoonlijkheid van ieder kindje ook prachtig naar boven! Sommigen willen gewoon héél graag naar buiten en alles aanraken en beleven, en anderen willen lekker binnen in rust aan hun eigen knutselwerkje zitten. Het is ontzettend mooi om te mogen zien.
Na het buitenspelen gaan alle kindjes eerst hun handjes wassen. Daarna start een activiteit. Dit is meestal in groepjes van vier, en heel soms klassikaal als dat logischer is voor de activiteit. Hier gaan we met z’n allen fruit eten en wordt er een liedje bij gezongen. Dit is voor ons een mooi bewustwordingsmomentje. De leidsters stellen vragen tijdens het eten, soms wordt er een boek voorgelezen. Uiteraard drinken alle kinderen ook wat, en daarna kunnen ze allemaal nog even spelen of kunnen ze nog aan een werkje bezig.
Tijdens het spelen kunnen de kinderen zelf kiezen in welke hoek ze willen spelen. We hebben een taal hoek, een auto hoek, een kunst hoek, een huis hoek, en een bouw/constructie hoek.
Aan het eind van de ochtend zijn er een paar dingen die wij heel belangrijk vinden om “bereikt” te hebben. Voor ons is het heel belangrijk dat onze leidsters met ieder kind persoonlijk gepraat heeft op de dag. Wij willen weten hoe het gaat met het kind, wat voor dag ze gehad hebben, wat ze leuk en minder leuk vonden, en deze informatie willen we dus ook even kunnen delen met de ouders wanneer de kinderen weer opgehaald worden.
Wij houden – klassikaal – ook een schriftje bij per kind. Hierin staat wat we die dag gedaan hebben.
Rond dit middaguur zijn er natuurlijk ook kindjes die blijven voor het middageten. Met hen gaan we lekker zitten en rustig een broodje eten. We sluiten daarna ook af met een kring. In deze kring sluiten we de dag af op dezelfde manier zoals de dag begonnen is. Een interactief kringetje waarbij er liedjes gezongen worden. Dit helpt de peuters die maar één dagdeel komen dat dit echt het einde van onze dag samen is, dit helpt hen bij de bewustwording.
Ook hebben wij speciale dagkaarten. Dit is een overzichtje van wat er die dag op de planning staat en wat – voor bijvoorbeeld VE-kindjes – er verwacht mag worden. Hier staat in afbeeldingen heel duidelijk wat de dag ongeveer zal zijn.
En als afsluiter is voor ons heel belangrijk: Wij hebben altijd één vaste leidster op een groep. Ons doel is om altijd dezelfde twee leidsters op een groep te zetten, maar als iemand ziek is kan dit natuurlijk niet. Desondanks vinden wij het ontzettend belangrijk dat de kindjes ontvangen worden door een bekend gezicht. Hier maken wij daarom ook altijd werk van.